پردازنده یکی از مهمترین اجزا کامپیوتر شماست.

پردازنده چیست؟

پردازنده
یک مدار الکترونیکی یکپارچه است که محاسباتی را که کامپیوتر را اجرا می کند انجام می دهد. یک پردازنده دستورات حسابی، منطقی، ورودی/خروجی (I/O) و سایر دستورالعمل های اساسی را که از یک سیستم عامل (OS) منتقل می شود، انجام می دهد. اکثر فرآیندهای دیگر به عملیات یک پردازنده وابسته هستند.

اصطلاحات پردازنده، واحد پردازش مرکزی (CPU) و ریزپردازنده معمولاً به عنوان مترادف با هم مرتبط هستند. امروزه اکثر مردم کلمه "پردازنده" را به جای واژه "CPU" به کار می برند، از نظر فنی درست نیست زیرا CPU تنها یکی از پردازنده های داخل یک کامپیوتر شخصی (PC) است.

واحد پردازش گرافیکی (GPU) یک پردازنده دیگر است و حتی برخی از هارد دیسک ها از نظر فنی قادر به انجام برخی پردازش ها هستند.

انواع سازنده های پردازنده یا همان CPU

دوتا از بهترین و بزرگترین سازنده های پردازنده AMD و intel هستند

هر دو سازنده CPU دارای سه خط پردازنده بر اساس عملکرد و البته هزینه هستند. این خطوط نام خود را تغییر می دهند زیرا شرکت ها محصولات خود را دوباره ابزار می کنند.

پردازنده‌های بودجه برای اجرای کارآمد و مقرون به صرفه وظایف اساسی کامپیوتر طراحی شده‌اند. این CPU ها به راحتی اکثر برنامه های آفیس، مرور وب، ویرایش عکس و سایر کارهای عمومی را انجام می دهند.

پردازنده های بودجه حدود 85 درصد از عملکرد یک مدل اصلی را دارند. اگر کامپیوتر خود را ارتقا می دهید، احتمالاً یک پردازنده مقرون به صرفه با مادربردهای قدیمی و حافظه کندتر سازگار است.

پردازنده‌های اصلی یا میان‌رده می‌توانند از نظر فیزیکی بزرگ‌تر باشند و می‌توانند وظایف با عملکرد بالاتر مانند بازی‌های سه بعدی، ویرایش ویدیو و سایر برنامه‌های کاربردی با شدت چندرسانه‌ای را انجام دهند.

پردازنده‌های اصلی از انرژی بیشتری استفاده می‌کنند و می‌توانند هسته‌ها و حافظه‌های پنهانی داشته باشند که با مادربردها و حافظه قدیمی‌تر سازگاری ندارند. با این حال، اگر کل سیستم خود را ارتقا دهید، شاهد افزایش عملکرد خواهید بود.

سریع‌ترین پردازنده‌ها که به عنوان اکستریم یا رده بالا شناخته می‌شوند، برای بازی، گرافیک فشرده، ایجاد و ویرایش ویدیوهای حرفه‌ای و تجزیه و تحلیل آماری استفاده می‌شوند. اگر کامپیوتر موجود را ارتقا می دهید، به مشخصات اجزای سازگار توجه ویژه ای داشته باشید. CPU های رده بالا انرژی بیشتری مصرف می کنند و به حافظه بیشتری نیاز دارند.