مادر بورد اصلی ترین بورد برای یه کامپیوتره و اهمیت زیادی داره به همین خاطر بهش Mainboard هم میگن. علت اهمیتش هم اینه که قطعات دیگه روی اون سوار میشن و کار ارتباطی قطعات دیگه مثل RAM، CPU، HDD و... رو انجام میده.این بورد از طریق مدارهای خیلی باریک این ارتباطها رو برقرار میکنه.

* تاریخچه مادر بورد

برای اولین بار در سال 1982 بود که اولین مادربورد همزمان با ارایه اولین کامپیوتر ارایه شد. اولین برد اصلی از لحاظ اندازه بزرگ  و روی اون ریزپردازنده ۸۰۸۰ نصب شد. این برد شامل BIOS ، سوکت هائی برای حافظه مربوط به CPU و مجموعه ای از اسلات ها بود که کارت هائی از طریق آنها به برد اصلی متصل می شدند.

** مطالب پیشنهادی



* اجزا

ساختار ظاهریش شامل خازن، ترانزیستور، مقاومت، دیود، آی‌سی و ورودی‌هایی هست که روی یک بورد بزرگ چند لایه از جنس سیلیسیم و کمی چوب قرار دارن. روی صفحه مادربورد چندین خط به رنگ‌های مختلف دیده میشه که همه قطعات را به هم متصل میکنه که بهشون باس میگن.

شکل و اندازه مادربورد در طرحهای NLX و ATX هست که دومی بیشتر رایجه. یکی از تراشه‌های مادربورد، سوپر آی هست که دیسک‌های کمکی، صفحه کلید، ماوس و قسمت‌های سریال و چاپگر رو کنترل می‌کنه. به تراشه سوپر آی بعلاوه دو تراشه دیگه به نام‌های پل شمالی و پل جنوبی، چیپ ست مادربرد میگن که مبنای خوبی جهت مقایسه مادربردها هست. از چیپست‌های معروف (Intel) و (AMD) هست.