اینترنت اشیا، عبارتی که مدتیه خیلی زیاد میشنویم. اما واقعا اینترنت اشیا چی هست؟

 

اینترنت اشیاء که بهش IOT (Internet of Things) هم میگن به طور ساده یعنی تمام دستگاه ها و گجت هایی که به دنیای اینترنت متصل هستن. کلا این کار با هدف افزایش آسایش انسان ها انجام شده که با متصل شدن اشیا به دنیای اینترنت کنترل کردن اون ها بسیار ساده تر میشه. شما مقایسه کنید حالتی که با گوشی هوشمند به راحتی میتونید از آخرین وضعیت اسباب منزل خودتون، مثل در، لوازم خانگی و ... مطلع بشید و اون ها رو از راه دور هم مدیریت کنید.

دنیا رفته رفته داره به سمتی میره که چیزهایی که به دنیای اینترنت متصل نباشن انگار ایراد بزرگی دارن.

همه ما میدونیم که با توسعه تکنولوژی، چالش ها و نگرانی هایی هم در کنارش میان، بزرگترین چالشی که اینترنت اشیا داره مسئله امنیت و حریم خصوصیه چرا که اگر قرار باشه حریم خصوصی رعایت نشه، هدف اصلی از اینترنت اشیا از بین میره، بنابراین خیلی باید به این مسئله توجه کرد.

تعریف بروس اشنایر، متخصص امنیت سایبری، از اینترنت اشیا در کنفرانس امنیت اطلاعات اروپا در لندن این بود:

“اینترنت اکنون فکر می‌کند، حس می‌کند و عمل می‌کند و از نظر من این تعریف یک ربات است. به نظر من، تعریف درست از اینترنت اشیا به‌طور کلی این است که ما داریم بدون اینکه خودمان متوجه باشیم، یک ربات به اندازه کل دنیا می‌سازیم.”

کاربرد اینترنت اشیا

تقریبا هر جسم فیزیکی که اطرافتان مشاهده میکنید، پتانسیل تحت تاثیر بودن از اینترنت اشیا رو دارد تنها ملزومه این امر اتصال جسم فیزیکی به اینترنت و کنترل آن از این طریق میباشد. یکی از رایجترین اینترنت اشیا دوربین های کنترل از راه دور هستند، درنظر بگیرید که شما در دورترین نقطه از خانه، مغازه یا اداره خود هستید از طرفی هم نگران امنیت آنها در اینجا شما میتوانید با اینترنت اشیا به تمام دوربین های خانه تان دسترسی داشته باشید و آنها را کنترل کنید.
 

از دیگر کاربردهای اینترنت اشیا را میتوانید در یخچالهای هوشمند مشاهده کنید فرض کنید در یخچال یکی از موادهای غذایی که تعیین کردید به اتمام میرسد، حال اگر این یخچال به اینترنت اشیا متصل باشه میتواند هشدار و پیامهای اتمام آن مواد غذایی موردنظر را به شما ارسال کند و شما را از این مورد آگاه سازد.

اینترنت اشیا از این دست تکنولوژی هایی است که میتوان گفت خط پایانی ندارند و با گذشت زمان گزینه ها و پیشرفتهای بیشتری را در اختیار علاقه مندان قرار میدهد. فرض کنید شما در تعطیلات هستید، میتوانید از خانه ی خود که به اینترنت اشیا مجهز شده است مراقبت و همچنین وضعیتهای مختلف آنرا مشاهده و مدیریت کنید.
 

آیا اینترنت اشیا خطر دارد؟

همانطور که میدونید هر چیزی که به اینترنت متصل باشه خطر هک شدن آن بسیار بالاست حال شما خانه تان را درنظر بگیرید که توسط یک هکر و فردی ناشناس کنترل شود این به نوبه خود ترسناک و شبیه به فیلمهای آخر زمانی میباشد اما برای هر مسئله ای یک راه حل درنظر گرفته شده است معروف ترین راه ایمنی اینترنت ، فایر وال یا دیوار آتشین هستند ، که همچون یک دیوار از شما در برابر خطرات خارجی در اینترنت محافظت میکند

نتیجه گیری:

چه اینترنت اشیا را دوست داشته باشید چه نه، ادامه راه تکنولوژی از این مورد میگذرد و بزودی میتوانید از زیبایی و امکاناتی از این دست که تکنولوژی در اختیار ما قرار میدهد بهره ببرید

 

سپاس از انتخاب لینکلیک