زمان موردنیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

شاید زمانی که در مورد رمز ارزها صحبت می کنید، از بلاک چین صحبتی شده باشه، اینجا بیشتر در موردش صحبت می کنیم.

بلاک چین چیه؟

بلاکچین از دو کلمه Block و Chain تشکیل شده که معنی زنجیره بلوک رو میده، خوب حالا این چی کار میکنه.

هر کدوم از بلاک ها دارای اطلاعاتی دیجیتالی هستن که در خودشون نگهداری می کنند که به صورت زنجیر وار به هم متصل اند.

مثلا ممکنه یکی از بلاک ها سوابق معاملاتی توش ذخیره بشه؛ البته هر بلاک تا یه حدی میتونه دیتا ذخیره کنه. اما سوالی که پیش میاد از کجا بدونیم کدوم بلاکم اطلاعات کاربران رو ذخیره کرده یا کدوم بلاک اطلاعات مشتریان رو ذخیره کرده؟ به عبارت دیگه تفاوت بین بلاک ها چیست؟ در پاسخ باید بگیم که هر بلاک به وسیله هش (رشته متنی که از تابع خاص ریاضی تولید شده) از هم دیگر متمایز می شوند. مثل یه زونکن بایگانی که ممکنه مثلا مربوط به فروش باشه یا خرید، پشت زونکن اسم زونکن رو می نویسید که هم پیدا کردنش راحت باشه و هم ردیابیش. تو بلاک ها هم همین اتفاق ولی به صورت دیجیتالی توسط هش میفته.

انواع بلاک چین

بلاک چین عمومی: مانند همه بلاک چین ها بدون محدودیت هستند.

بلاک چین خصوصی: در این نوع بلاک چین محدودیت دسترسی به اطلاعات وجود دارد.

بلاک چین کنسرسیومی: زمانی که چند سازمان یا شرکت قصد همکاری با یکدیگر را داشته باشند، یک فضای مشترک جهت اشتراک اطلاعات ایجاد می کنند.

بلاک چین هیبرید: ترکیبی از بلاک چین‌‌های عمومی و خصوصی است.

مطالب پیشنهادی:


هش

هش یک رشته 64 رقمی شامل اعداد و حروف است که با صفر شروع میشه.

بلاک چین چطوری کار میکنه؟

وقتی یه بلاک به بلاک چین اضافه میشه که 4 تا اتفاق بیفته:

1-     شروع معامله

2-     تایید معامله

3-     ذخیره معامله

4-     اضافه شدن بلاک به بلاک چین با هش


هدف بلاک چین این است که اجازه دهد اطلاعات دیجیتال ثبت و توزیع شود، اما ویرایش نشود. به این ترتیب، یک بلاک چین پایه و اساس دفاتر کل غیرقابل تغییر یا سوابق تراکنش هایی است که نمی توان آنها را تغییر داد، حذف کرد یا از بین برد. به همین دلیل است که بلاک چین ها به عنوان فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) نیز شناخته می شوند.

اولین بار به عنوان یک پروژه تحقیقاتی در سال 1991 پیشنهاد شد، مفهوم بلاک چین قبل از اولین کاربرد گسترده آن در سال 2009 استفاده شد: بیت کوین، در سال 2009. در سال های پس از آن، استفاده از بلاک چین از طریق ایجاد ارزهای دیجیتال مختلف، برنامه های کاربردی مالی غیرمتمرکز (DeFi) گسترش یافته است. توکن های غیر قابل تعویض (NFT) و قراردادهای هوشمند.

وبلاگ لینکلیک