بیل گیتس؛ برنامه‌نویس خوب، سوداگر نابغه

لینکلیک بهترین فضای ابری و آپلود فایل


بیل گیتس (Bill Gates) یکی از شخصیت‌های مشهور و تاثیرگذار در دنیای تکنولوژی و کسب‌وکار است که با تاسیس شرکت مایکروسافت (Microsoft)، نقش بزرگی در انقلاب رایانه‌ای داشته و به ثروت و شهرت فوق‌العاده‌ای دست یافته است. اما او فقط یک کارآفرین و بازرگان موفق نیست، بلکه یک نیکوکار هم هست که بخش عظیمی از دارایی خود را صرف حل مشکلات جهانی مانند فقر، بیماری، آلودگی و تغییرات آب و هوایی کرده است. در این مقاله قصد داریم به زندگینامه و دستاوردهای بیل گیتس بپردازیم و از رازهای موفقیت او برای شما بگوئیم.


  • زندگینامه بیل گیتس


بیل گیتس در تاریخ ۲۸ اکتبر سال ۱۹۵۵ در شهر سیاتل ایالت واشنگتن آمریکا به دنیا آمد. نام کامل او وليام هنري گيتس سوم (William Henry Gates III) است. پدر او ويليام هنري گيتس دوم (William Henry Gates II)، يك وكيل معروف و مادرش ماري مكسول (Mary Maxwell)، يك معلم و فعال خيريه بود. بیل دو خواهر به نام‌های ليبي (Libby) و كريستي (Kristi) داشت.


بيـــــــــل از كودكي علاقه زيادي به رياضيات و علوم داشت. در سن ۱۳ سالگي با رايانه آشنا شد و شروع به يادگيري زبان‌هاي برنامه‌نويسي كرد. در همان سال، با پل آلن (Paul Allen)، يك همكلاسي خود، دوست شد. آن‌ها با هم تعدادي نرم‌افزار را براي رايانه‌هاي قديمي تولید كردند.


بيل در سال ۱۹۷۳ به دانشگاه هاروارد (Harvard University) راه يافت. در آنجا با استيو بالمر (Steve Ballmer)، كسي كه بعدها جانشين او در مايكروسافت شد، آشنا شد. بيل در دانشگاه به تحصيل خود ادامه نداد و در سال ۱۹۷۵ دانشگاه را رها كرد تا به همراه پل آلن شركت مايكروسافت را تأسيس كند.


مايكروسافت اولين شركتي بود كه نرم‌افزار را به عنوان يك محصول قابل فروش معرفي كرد. بيل و پل با توجه به پيشرفت‌هاي روزافزون در صنعت رايانه‌هاي شخصي، نرم‌افزارهايي را طراحي و تولید كردند كه با انواع سخت‌افزار سازگار بودند. آن‌ها همچنين با شركت‌هاي بزرگ مانند آي‌بي‌ام (IBM) و اپل (Apple) قراردادهاي مهمي بستند.


بيل گیتس در سال ۱۹۸۰ نسخه‌ای از زبان برنامه‌نویسی بیسیک (BASIC) را برای نخستین میکروکامپیوتر نوشت. در سال ۱۹۸۵، ویندوز (Windows)، سیستم عامل گرافیکی مایکروسافت را عرضه کرد. در سال ۱۹۸۶، مایکروسافت وارد بازار سهام شد و بیل گیتس به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شد.


بيل تا سال ۲۰۰۰ در سمت مدير عامل مايكروسافت فعاليت كرد و سپس امور اجرایی شرکت را به استیو بالمر سپرد. او همچنان تا سال ۲۰۱۴ رئیس هیئت مدیره مایکروسافت بود و در سال ۲۰۲۰ نیز از هیئت مدیره کناره‌گیری کرد. او هم‌اکنون با در اختیار داشتن حدود 1.3 درصد از سهام این شرکت، سهام‌دار عمدهٔ مایکروسافت است.








  • دستاوردهای بیل گیتس


بیل گیتس با تاسیس و رشد مایکروسافت، دست به دستاوردهای فوق‌العاده‌ای زده است که عبارتند از:


  • طراحی و تولید نخستین زبان برنامه‌نویسی برای رایانه‌های شخصی
  • عقد قرارداد با شرکت آی‌بی‌ام برای تأمین سیستم عامل MS-DOS برای رایانه‌های شخصی IBM PC
  • عرضه ویندوز به عنوان نخستین سیستم عامل گرافیکی با رابط کاربری
  • تولید نرم‌افزارهای کاربردی مانند Microsoft Office، Internet Explorer، Microsoft Edge، Bing و Xbox


  • جوایز و افتخارات بیل گیتس


بیل گیتس طی زندگی خود جوایز و افتخارات بسیاری را از سازمان‌ها و نهادهای مختلف دریافت کرده است. برخی از آن‌ها عبارتند از:


  • نشان افتخاری KBE یا Knight Commander of the Order of the British Empire را در سال ۲۰۰۵ از دست ملکه‌ی انگلستان دریافت کرد. 
  • نشان افتخاری Padma Shri را در سال ۲۰۰۵ از دولت هند به خاطر کمک‌های خیرخواهانه به هند دریافت کرد. 
  • نشان افتخاری Presidential Medal of Freedom را در سال ۲۰۱۶ از دست رئیس‌جمهور آمریکا باراک اوباما به خاطر کمک‌های خیرخواهانه و نوآورانه به جهان دریافت کرد. 
  • نشان افتخاری Legion of Honour را در سال ۲۰۱۷ از دست رئیس‌جمهور فرانسه فرانسوا هولاند به خاطر کمک‌های خیرخواهانه و تلاش برای حل مشکلات جهانی دریافت کرد.


  • فعالیت‌های خیرخواهانه بیل گیتس


بیل گیتس علاوه بر فعالیت‌های تجاری و فناورانه، فعالیت‌های خیرخواهانه هم دارد. او با همسرش ملیندا گیتس در سال ۲۰۰۰ بنیاد بیل و ملیندا گیتس را تأسيس كرد. این بنياد يكي از بزرگ‌ترين و پيشرو‌ترين سازمان‌های خيريه جهان است كه به حل مشكلات جامعي، بهداشتي، آموزشي و توسعه‌ای در كشور‌های فقير و نيمة توسعة دنيا مي‌پردازد.
بنياد بيل و مليندا گيتس تأكيد زيادي بر پيشگيري و مبارزه با بيماري‌های عفوني مانند آیدز، سل، مالاريا، پوليو و كرونا دارد. همچنین به پروژه‌های مربوط به تغذيه، كشاورزي، آب و فضولات، آموزش، برابري جنسيتي، امنيت زيست‌محيطي و تغييرات آب و هوايي كمك مالي می‌كند.
بیل گیتس و همسرش تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد دلار از دارایی خود را به بنیاد خود و سایر سازمان‌های خیرخواهانه اهدا کرده‌اند. آن‌ها همچنین بخشی از بنیان‌گذاران و امضاکنندگان سند Giving Pledge هستند که به موجب آن ثروتمندان جهان تعهد می‌دهند که نیمی یا بیشتر از دارایی خود را به خیرخواهی اختصاص دهند.






  • نوآوری‌های بیل گیتس


بیل گیتس نه تنها یک برنامه‌نویس و کارآفرین، بلکه یک نوآور و اختراع‌گر هم بوده است. او در طول زندگی خود، نوآوری‌ها و اختراعات بسیاری را در زمینه‌های مختلف فناوری، بهداشت، انرژی و آموزش ارائه داده است. برخی از این نوآوری‌ها عبارتند از:


  • **نرم‌افزار Microsoft Office**: این نرم‌افزار یک مجموعه از برنامه‌های کاربردی بود که در سال ۱۹۸۹ توسط مایکروسافت به بازار عرضه شد. این نرم‌افزار شامل برنامه‌های مانند Word، Excel، PowerPoint، Outlook و Access بود که به کاربران اجازه می‌داد تا مستندات، جدول‌ها، ارائه‌ها، پست الکترونیک و پایگاه داده را ایجاد و ویرایش کنند. Microsoft Office به یک استاندارد صنعتی در زمینه نرم‌افزار دفتری تبدیل شد و همچنان در حال توسعه است.
  • **نرم‌افزار Internet Explorer**: این نرم‌افزار یک مرورگر وب بود که در سال ۱۹۹۵ توسط مایکروسافت به بازار عرضه شد. این نرم‌افزار به کاربران اجازه می‌داد تا به صفحات وب دسترسی پیدا کنند و با استفاده از قابلیت‌های مانند جستجو، پشتیبانی از فلش، تب‌باز کردن و پلاگین، تجربه وب خود را بهبود بخشند. Internet Explorer به سرعت به رقابت با سایر مرورگر‌های وب پرداخت و در چند سال آینده به پرطرفدارترین مرورگر وب تبدیل شد.
  • **نرم‌افزار Xbox**: این نرم‌افزار یک کنسول بازی بود که در سال ۲۰۰۱ توسط مایکروسافت به بازار عرضه شد. این نرم‌افزار به کاربران اجازه می‌داد تا بازی‌های ویدئویی را با کیفیت بالا و صدای فراگیر اجرا کنند و با استفاده از سرویس Xbox Live، به صورت آنلاین با دیگر بازیکنان ارتباط برقرار کنند. Xbox به یکی از محبوب‌ترین کنسول‌های بازی تبدیل شد و نسخه‌های جدیدتر آن مانند Xbox 360 و Xbox One نیز به بازار عرضه شدند.
  • **آبشار Omniprocessor**: این دستگاه یک نوآوری در زمینه تصفیه آب بود که در سال ۲۰۱۵ توسط مایکروسافت و شرکت Janicki Bioenergy به بازار عرضه شد. این دستگاه به کشور‌های در حال توسعه اجازه می‌داد تا فضولات انسانی را به آب پاک، برق و خاک حاصلخیز تبدیل کنند. این دستگاه با استفاده از فرآیندهای مانند خشک کردن، سوختاندن، تقطیر و پالایش، فضولات را به منابع قابل استفاده تبدیل می‌کرد. آبشار Omniprocessor به عنوان یک راه حل برای مشکلات بهداشتی، اقتصادی و زیست‌محیطی در جهان شناخته شد.