تاثیر نور مانیتور بر چشم

لینکلیک بهترین فضای ابری و آپلود فایل

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که ساعت ها در روز به صفحه کامپیوتر، تلفن همراه، تبلت یا تلویزیون خیره می شوید؟ آیا پس از استفاده طولانی از این دستگاه ها، چشم هایتان خسته، خشک، قرمز، آب می آورد یا دچار مشکلات بینایی می شوید؟ اگر جواب شما بله است، شاید بد نباشد بدانید که عامل اصلی این مشکلات نور آبی است که از صفحات الکترونیکی به چشم های شما می رسد.
نور آبی چیست؟
نور آبی بخشی از طیف نور قابل روئت است که چشم انسان می تواند آن را ببیند. نور آبی دارای طول موج کوتاه و انرژی بالایی است و در بازه ۳۸۰ تا ۵۰۰ نانومتر نوسان می کند. حدود ۳۳ درصد از کل نور قابل روئت به حساب نور آبی می آید. منبع اصلی نور آبی خورشید است. منابع مصنوعی نور آبی شامل نور فلورسنت، تلوزین های ال ای دی، مانیتور های کامپیوتر، تلفن های هوشمند و صفحات تبلت هستند.
فواید نور آبی
نور آبی دارای فواید سلامتی است. نور آبی باعث افزایش هوشیاری، حافظه و عملکرد مغز و بهبود خلق و خو می شود. نور آبی همچنین ساعت بیدار و خواب بدن (سامانه سیرکادین) را تنظیم می کند. نور خورشید همچنین برای رشد و تکامل چشم و بینایی در کودکان حائز اهمیت است.
خطرات نور آبی
اما همه چیز درباره نور آبی خوب نیست. قرار گرفتن در معرض نور آبی به صورت مداوم و بالقوه مضر است. به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض نور آبی در شب باعث اختلال در سامانه سیرکادین و کاهش تولید ملاتونین (هورمون خواب) می شود. این موضوع می تواند باعث ایجاد اختلالات خواب، دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی عروقی، سرطان، اختلالات روانی و کاهش تمرکز شود.
علاوه بر این، نور آبی می تواند به چشم های شما آسیب بزند. چشم های ما قادر به جذب و فیلتر کردن نور آبی نیستند و تقریبا همه نور آبی قابل روئت از قسمت جلوی چشم (قرنیه و عدسی) عبور کرده و به شبکیه (سلول هایی که نور را برای پردازش تصاویر توسط مغز تبدیل می کنند) می رسد. قرار گرفتن در معرض نور آبی به صورت طولانی مدت ممکن است باعث آسیب به سلول های شبکیه شده و منجر به مشکلات بینایی مانند پیر شدگی زودرس ماکولا (AMD) شود. نور آبی همچنین می تواند باعث ایجاد کاتاراکت، سرطان چشم و رشد های بر روی پوشش شفاف بالای قسمت سفید چشم شود.

بر اساس یک مطالعه بینایی انجام شده توسط مؤسسه ملی چشم، کودکان بیش از بزرگسالان در معرض خطر هستند زیرا چشم های آنها نور آبی بیشتری را از دستگاه های دیجیتال جذب می کنند. افراد همچنین در حین استفاده از دستگاه های دیجیتال کمتر چشمک می زنند که باعث خشک شدن چشم و خستگی چشم می شود. علائم دیگر خستگی چشم شامل سردرد، دید مبهم و درد گردن و شانه است. بر اساس گزارش شورای دید، بین ۲۷ تا ۳۵ درصد از آمریکایی ها پس از استفاده از دستگاه های دیجیتال گزارش کرده اند که یکی از این علائم را تجربه کرده اند.
راه حل های پیشگیرانه
برای جلوگیری از خطرات نور آبی، شما می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
استفاده خود را از دستگاه های الکترونیک در شب کاهش دهید و حداقل ۱ تا ۲ ساعت قبل از خواب صفحات را خاموش کنید.
تنظیمات روشنایی و رنگ صفحه خود را تغییر دهید. صفحه شما باید با محیط اطراف خود هماهنگ باشد. اگر در یک اتاق روشن هستید، می توانید تنظیمات روشنایی خود را افزایش دهید؛ اگر در یک اتاق تاریک هستید، می توانید آنها را کاهش دهید. صفحه شما باید شیء روشن ترین در اتاق باشد، اما نباید در حالت روشن ترین باشد.
از فیلتر های ضد تابش یا کم نور برای صفحات خود استفاده کنید. بسیاری از کامپیوتر ها و تلفن های هوشمند به شما اجازه می دهند که روشنایی و رنگ صفحه خود را تنظیم کنید. این کار می تواند مقدار نور آبی که به چشم های شما می رسد را کاهش دهد.
از عینک های ضد نور آبی استفاده کنید. این عینک ها دارای لنز ویژه ای هستند که نور آبی را جذب می کنند و به چشم های شما کمک می کنند تا به صفحات روشن تر سازگار شوند.
فاصله مناسب خود را با صفحه حفظ کنید. این معمولا حداقل به اندازه ۲۵ سانتی متر فاصله از صفحه است. برای اطمینان از قرار گرفتن در فاصله مناسب، سعی کنید آزمون پانچ کردن را اجرا کنید: اگر می توانید با بازوی خود به صورت درست به صفحه پانچ بزنید، یعنی خیلی نزدیک هستید.
قسمت پایین تر صفحه را نگاه کنید. به طور ایده آل، شما باید با زاویه ۱۵ تا ۲۰ درجه به پایین به صفحه کامپیوتر نگاه کنید. این باعث می شود که بخش بزرگتر چشم شما توسط پلک پوشانده شده و چشم های شما مرطوب و سالم بماند.
به صورت منظم چشمک بزنید. ما به طور طبیعی حدود ۲۰ بار در هر دقیقه چشمک می زنیم، اما وقتی به صفحه تمرکز می کنیم، این تعداد می تواند تا نیمی کاهش یابد. این بدان معناست که چشم های شما در معرض خشک شدن بیشتری هستند. چون بدن شما به طور طبیعی کمتر چشمک می زند، شما باید به این موضوع آگاه باشید و خودتان را مجبور به چشمک زدن کنید. به طور عمدی هر پنج ثانیه یک بار چشمک بزنید. اگر این کار برای شما خیلی پریشان کننده است، سعی کنید استراحت کنید. هر ۲۰ دقیقه، از صفحه دور شوید و به مدت ۲۰ ثانیه به جای دیگری نگاه کنید. این کار به شما اجازه می دهد تا به طور طبیعی چشمک بزنید و چشم های خود را مرطوب نگه دارید.


جمع بندی

نور آبی بخشی از طیف نور قابل روئت است که دارای طول موج کوتاه و انرژی بالایی است.
نور آبی فواید سلامتی دارد، اما در مقادیر زیاد و بالقوه مضر است.
قرار گرفتن در معرض نور آبی به صورت مداوم می تواند باعث اختلال در سامانه سیرکادین، خستگی چشم و آسیب به شبکیه چشم شود.
برای جلوگیری از خطرات نور آبی، شما می توانید از راه حل های پیشگیرانه مانند تنظیم روشنایی و رنگ صفحه، استفاده از فیلتر های ضد تابش یا عینک های ضد نور آبی، حفظ فاصله مناسب با صفحه و چشمک زدن منظم استفاده کنید.