تفاوت هاست دانلود و فضای ذخیره سازی ابری 

امروزه ما در دوران انفجار اطلاعات زندگی میکنیم . دورانی که عموم مردم تمام کارهای خود را به وسیله اینترنت انجام می دهند، از یک خرید ساده تا انجام پروژه های سنگین و پیچیده . یکی از مشکلاتی که گریبان گیر اکثریت کاربران مجازی شده است کمبود فضای ذخیره سازی و نحوه ذخیره سازی اطلاعات است.

هر چند راه هایی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد از جمله فضای ذخیره سازی ابری که گاها ممکن است با هاست دانلود اشتباه گرفته شود. در ادامه به معرفی هاست دانلود ، فضای ذخیره سازی ابری و تفاوت های آنها خواهیم پرداخت:

 

هاست دانلود 

هاست دانلود درواقع یک نوع سرویس خدماتی است که برای آپلود و دانلود فایل‌های مختلف و حجیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان ساده تر هاست دانلود فضایی است که کاربران فایل‌های خود را در آنجا آپلود می‌کنند. در گام بعدی مدیران این هاست‌ها، آدرس‌های دانلود فایل را بر روی سایت خود قرار داده و به شما اجازه می‌دهند با یک کلیک فایل ها را دانلود نمایید.

هاست دانلودی یک فضای ذخیره‌سازی است که به آن هاست فایل نیز می گویند. البته ناگفته نماند که ممکن است مدیر سایت از هاست دانلود استفاده نکند و از لینک‌های آن استفاده کنند. این نوع هاست‌ها در تمامی سایت‌ها استفاده نمی‌شود و تنها سایت‌هایی که تمایل دارند فایل‌های دانلودی خود را با بالاترین سرعت دانلود در اختیار کاربران قرار دهند از آن استفاده می‌کنند.

انواع هاست دانلود: برای هاست دانلود دسته بندی های گوناگونی ارائه شده که مهم ترین آنها شامل : 

بر اساس کارکرد

  1. هاست اختصاصی: در هاست دانلود اختصاصی، هر سایت یک سرور برای خود دارد که جداگانه کار می‌کند و خود کاربر آن را مدیریت می‌کند.
  2. هاست اشتراکی: هاست را به صورت اشتراکی برای چند سایت استفاده می‌کند. این یعنی منابع سرور بین چند کاربر به اشتراک گذاشته می‌شوند.

بر اساس موقعیت جغرافیایی

  1. هاست داخلی: اگر سرورهای هاست دانلود در ایران باشد، هاست از نوع داخلی است. 
  2. هاست خارجی: سرورها در خارج از کشور می‌باشند، بیشتر برای کاربران بین المللی مناسب هستند. 

 بر اساس هزینه کاربران 

  1. هاست دانلود رایگان: امکان ذخیره‌سازی فایل‌ها را به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌دهد. 
  2. هاست دانلود پولی: این سرویس‌ها در ازای خدمات ذخیره‌سازی از کاربران هزینه‌ای را دریافت می‌کنند. این نوع هاست مزایای زیادی نسبت به هاست رایگان دارد.
  3. هاست دانلود پریمیوم: نسخه دیگر هاست دانلودها، هاست Premium یا نسخه ممتاز است. این نوع از هاست، خدمات و قابلیت‌های بیشتری را به کاربران خود ارائه می‌دهند. 

 

فضای ذخیره‌سازی ابری

فضای ذخیره سازی ابری همانطور که از نامش پیداست نوعی از فضاست که شما می‌توانید اطلاعات و فایل‌های دیجیتالی  خود  را در آن ذخیره کنید و در هر زمان و مکانی به آن دسترسی داشته باشید . معمولا فضای ابری توسط شرکت های ارائه دهنده آن مثل فضای ابری گوگل یا همان گوگل درایو، دراپ باکس، آی‌کلود و … ساخته شده و شما می‌توانید اطلاعات خود ( عکس‌ها، ویدئو ، شماره تلفن‌ها و …) را در آن‌هارد ذخیره کنید. 

انواع فضای ابری

انواع مختلفی از فضای ابری وجود دارد که شما بسته به نیاز خودتان می توانید از آنها استفاده کنید. بر‌اساس کاربرد شامل فضای ابری شخصی، خصوصی، عمومی و ترکیبی می‌شوند که هریک از آن‌ها ضعف‌ها و قوت‌های خود را دارند. برخی از فضاهای ابری ازاین‌قرارند:

فضای ابری شخصی (Personal): بیشتر افراد از این نوع فضای ابری استفاده می کنند. کاربران می توانند از طریق ایجاد حساب کاربری به کمک اینترنت فضای مورد نیاز خود را جهت ذخیره سازی به دست آورند.مثل فضای ابری و آپلود فایل لینکلیک

فضای ابری خصوصی (Private): این فضا مخصوص کاربرانی است که بر روی امنیت و اطلاعات داده هایشان حساس هستند مانند وب سایت ها ، بانک ها و ... نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که این فضای ابری دسترسی و سرعت بالایی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

فضای ابری عمومی (Public): افرادی که بیزنس های بزرگی دارند و خدمات وسیعی به مردم ارائه می دهند به یک فضای ابری عمومی نیاز دارند. یکی از معروف ترین این فضا ها ،نتفلیکس است که با ذخیره کردن فیلم ها در این فضا امکان دانلود آنها را برای عموم مردم فراهم می کند.

فضای ابری ترکیبی (Hybrid): این فضا در واقع ترکیبی از فضای ابری خصوصی و عمومی است. این فضا به کاربران اجازه می دهد تا داده های محرمانه خود را به صورت امن ذخیره کنند و آن بخش از اطلاعات که چندان اهمیت ندارد را عمومی کنند.

مزایای فضای ابری: 

از جمله مزایای فضای ذخیره‌سازی ابری شامل موارد زیر است:

  • فضای امن و ایمنی بالا
  • قسمت کم و مقرون به صرفه بودن 
  • دسترسی آسان به اطلاعات
  • سرعت بالا سرور

تفاوت هاست دانلود و فضای ذخیره سازی ابری 

همانطور که در قسمت های دیگر به بررسی مفاهیم و عبارت های هاست دانلود و فضای ذخیره سازی ابری پرداختیم در اینجا به صورت دقیق تر به برسی این تفاوت خواهیم پرداخت.

  1.  فضای ذخیره‌سازی ابری نسبت به هاست دانلود مطمعن تر است و امنیت بیشتری دارد. 
  2. خسارت وارد بر فضای ذخیره سازی کمتر است زیرا قابل کنترل است .
  3. زیرساخت های فضای ابری قوی تر است .
  4. فضای ابری در دسترس تر است و راحت تر میتوان به اطلاعات دسترسی یافت.
  5. معمولا مدیران سایت ها از هاست دانلود استفاده می کنند.
  6. شما با کمک هاست دانلود می توانید تعدادی فایل را همزمان دانلود کنید.

در یک نتیجه کلی بین هاست دانلود و فضای ذخیره سازی ابری تفاوت زیادی دیده می‌شود و هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارد که بسته به نیاز ، کاربران از آنها استفاده می کنند.

تهیه شده توسط آپلود فایل لینکلیک