زمان موردنیاز مطالعه: 3 دقیقه

همه‌گیری کووید-19 شروع به کمبود تراشه کرد و اثرات طولانی‌مدت آن - از جمله شیوع ویروس، چالش‌های کارگری و عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی - به آن دامن زد. هر حلقه از زنجیره تامین جهانی همچنان به شدت مختل است. متأسفانه هیچ نشانه ای از بهبودی در کوتاه مدت وجود ندارد.

این به این دلیل است که همه‌گیری باعث بازگشت ناگهانی رشد و تقاضا به قدری قابل توجه و غیرقابل پیش‌بینی شد که زنجیره‌های تامین تا زمانی که تقاضا به سطح قابل مدیریت‌تری کاهش پیدا کند یا مشکلات زنجیره تامین قطعات و ظرفیت بیشتر حل شود، برای حفظ آن تلاش خواهند کرد. همه کالاها در ابتدا با شروع کووید-19 و تعطیلی کارخانه ها، تقاضا را به شدت کاهش دادند. اما از آن زمان، هزینه‌های هنگفت مصرف‌کننده، بهبودی V شکل در اقتصاد جهانی ایجاد کرده و نیاز فوق‌العاده‌ای به نیمه‌رساناها را برانگیخته است. در حال حاضر، ما با کمبود تراشه، زمان‌های تحویل بی‌سابقه از سوی تامین‌کنندگان آنالوگ و افزایش شدید قیمت مواجه هستیم. ریسک در سراسر زنجیره تامین نیمه هادی به سطوح بی نظیری افزایش یافته است.
اثرات این تقاضای پایدار در درجه اول در ریخته گری ویفر احساس می شود. شروع ویفر محدودیت اصلی در زنجیره تامین تراشه است. حتی بزرگترین سازنده تراشه جهان، TSMC - که 28 درصد از ظرفیت تولید نیمه هادی های جهانی را کنترل می کند - با کمبودهای مداوم مواجه است. برای افزایش تولید تراشه، سازندگانی از جمله تگزاس اینسترومنتز، اینتل و TSMC میلیاردها دلار برای ساخت کارخانه‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند. با این حال، این یک راه حل سریع نیست. انتظار نمی رود که این امکانات جدید تا سال 2023 و پس از آن آماده تولید باشند.

دولت های بین المللی نیز به تلاش برای افزایش ظرفیت تراشه پیوسته اند. در ژوئیه 2022، سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده قانون چیپس را تصویب کردند که شامل حدود 52 میلیارد دلار یارانه دولتی برای تحقیق و تولید نیمه هادی ها در ایالات متحده است. این لایحه همچنین اعتبار مالیاتی به ارزش حدود 24 میلیارد دلار برای کارخانه های تراشه فراهم می کند. هدف از ترغیب تولید تراشه در ایالات متحده برای کاهش برخی از مشکلات زنجیره تامین که مانع از صنایع خودروسازی و الکترونیک مصرفی این کشور می شود، از جمله موارد دیگر است.

اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی "قانون تراشه ها" خود برای افزایش تولید نیمه هادی ها در اروپا است، در حالی که کره جنوبی 450 میلیارد دلار به صنعت خود متعهد شده است، و دولت ژاپن با TSMC و سونی شریک شده است تا کارخانه جدیدی را با پایان سال 2024

فراتر از ریخته‌گری ویفر، اتصال سیم، بسترها، مواد و آزمایش‌ها همگی با کمبود یا تاخیر مواجه هستند. در آسیای جنوب شرقی، شیوع COVID-19 بر عرضه قاب های سربی و مونتاژ و آزمایش تأثیر گذاشته است. تامین کنندگان مجبور شده اند به طور موقت تاسیسات خود را برای جلوگیری از گسترش ویروس تعطیل کنند و ظرفیت کلی نیمه هادی و خروجی را کاهش دهند.

این عدم تطابق مستمر بین تقاضا و عرضه باعث افزایش زمان تحویل کالا می شود. از تابستان 2022، زمان سرب برای اکثر نیمه هادی ها - صرف نظر از نوع آنها - حداقل 40 تا 50 هفته است، معمولا بیشتر. اساساً هیچ انتظاری کمتر از 30 هفته نیست، اما بیشتر آنها بسیار طولانی تر هستند.

تامین کنندگان تراشه های آنالوگ نسبت دفتری به صورتحساب (تعداد سفارش های ثبت شده در مقابل تعداد سفارش های پر شده) را بین 1.2-1.5:1 می بینند، که نشان می دهد عقب ماندگی ها قابل توجه است. نیمه هادی های سطح بالا مانند میکروکنترلرها (MCU) و چیپ ست ها همچنان محدود هستند، اما نسبت به ماه های گذشته کمتر، با متوسط ​​نسبت دفتری به صورت حساب 1-1.5:1. اکثر این اجزا در تخصیص هستند، با میانگین زمان‌های تحویل 52 هفته یا بیشتر.