http چیست؟ مطمئنا در بسیاری از لینکهایی که مشاهده میکنید این عبارت اختصاری را دیدید.

http یک پروتکل است. یک پروتکل از لایه چهارم مدل مجتمع پروتکل TCP/IP میباشد.

اگر میخواهید بدانید پروتکل چیست مقاله "FTP چیست؟" را مطالعه کنید.

درمورد TCP/IP نیز در مقالات بعدی مفصل توضیح خواهیم داد.

HTTP چیست؟

HTTP مخفف عبارت Hypertext Transfer Protocol میباشد به معنای پروتکل انتقال فرامتنی، الان که دارین این مقاله را مشاهده مطالعه میکنید در واقع مشاهده این داده ها با HTML یعنی Hypertext Markup Language که به معنای زبان نشانه گذاری فرامتنی میباشد میباشد. حال متوجه شدید که HTTP پروتکلی است که وظیفه آن انتقال داده ها از لایه های پایینتر TCP/IP به لایه آخر یعنی لایه کاربردی میباشد با این کار شما میتوانید دادهایی که در صفحه هستند را مشاهده کنید.

مثلا: http://linklick.ir یک URL میباشد. که با استفاده از این URL شما میتوانید به سرور لینکلیک متصل شوید و اما برای آنکه به این سرور متصل شوید. یعنی درواقع سیستم شما که کامپیوتر شخصیتون یا تلفن همراهتون هستش به سرور لینکلیک متصل میشود حال برای این اتصال دو دستگاه ( دستگاه شما و سرور لینکلیک ) باید زبان همدیگر را متوجه بشوند در اینجا زبان مشترک این سیستم ها (پروتکل) HTTP میباشد. با کمک HTTP دو سیستم زبان همدیگر را میفهمند و اطلاعات و دیتا به یکدیگر رد و بدل میکنند.

HTTPS چیست؟

HTTPS 
مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure به معنای پروتکل انتقال فرامتنی ایمن میباشد. HTTPS یک افزونه از HTTP میباشد که اتصالات میان دو کامپیوتر از این طریق را ایمن میکند تا خطر حملات هکری کاربران یک سایت را تهدید نکند.

مثلا:

  • URL غیر ایمن:
  • URL ایمن: