معرفی جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی ایران

 

ایران یکی از کشورهای باستانی و تاریخی جهان است که دارای فرهنگ، هنر، معماری، طبیعت و میراث بسیار غنی و متنوعی است. این کشور چهار فصل با جاذبه‌های گردشگری بینظیر در هر نقطه از خود را به نمایش می‌گذارد و هر ساله میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند. در این مقاله قصد داریم به شما برخی از بهترین جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی ایران را معرفی کنیم که حتماً باید در سفر خود به این سرزمین زیبا از آن‌ها دیدن کنید.

 

**تخت جمشید**

 

تخت جمشید یا پرسپولیس نام شهر باستانی و پایتخت هخامنشیان است که در استان فارس و نزدیک شهر مرودشت قرار دارد. این شهر در سال ۵۱۸ پ.م توسط داریوش بزرگ شروع به ساخت شد و توسط پسران و نوادگان او تکمیل شد. تخت جمشید شامل کاخ‌ها، تالار‌ها، ستون‌ها، تزئینات، نقوش، آثار هنری و مجسمه‌های بسیار زیبا و باشکوه است که نشان‌دهنده شکوه و عظمت حکومت هخامنش است. تخت جمشید در سال ۳۳۰ پ.م توسط الکساندر مقدونی تخریب شد و بخش‌های زیادی از آن در آتش سوخت. این شهر باستانی در سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. 

 

**چغازنبيل**

 

چغازنبيل يكي از قديمي ترين شهر هاي باستاني جهان است كه در استان خوزستان و نزديك شهر شوش قرار دارد. اين شهر در دوران حكومت ايلاميان (حدود ۱۲۵۰ تا ۶۴۰ پ.م) ساخته شده است و يكي از معابد بزرگ آن زمان بوده است. چغازنبيل شامل زيگورات (معبد مطبق)، تالار‌ها، ستون‌ها، اتاق‌ها، نقوش و آثار هنري است كه با خشت و گل ساخته شده اند. اين شهر در سال ۶۴۰ پ.م توسط آشوريان تخريب شد و براي مدت ها فراموش شد تا در سال ۱۸۹۷ ميلادي توسط يك باستان شناس فرانسوي كشف شد. چغازنبيل در سال ۱۹۷۹ در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيد و نمادي از تمدن ايلامي است.

 

 

**آسياب هاي آبي شوش**

 

آسياب هاي آبي شوش يكي از شگفت انگيزترين سازه هاي مهندسي جهان است كه در استان خوزستان و شهر شوشتر قرار دارد. اين سازه ها در دوران ساسانيان (حدود ۲۶۰ تا ۶۴۱ ميلادي) بر روي رودخانه كارون ساخته شده اند و به عنوان يك سد، يك كانال آبياري و يك نيروگاه برق آبي عمل مي كردند. آسياب هاي آبي شوش شامل تعداد زيادي قنات، تونل، پل، سقف، داربست و چرخ آبي است كه به هم متصل هستند و با همكاري يكديگر آب رودخانه را به قسمت هاي مختلف شهر منتقل مي كردند. از دستاوردهاي اصلي اين سازه ها افزايش كشاورزي، صنعت، تجارت و فرهنگ در منطقه بود. آسياب هاي آبي شوش در سال ۲۰۰۹ در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسید و نمونه ای از خلاقیت و دانش معماری ایرانی است.

 

**میدان نقش جهان**

 

میدان نقش جهان یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین میدان‌های جهان است که در استان اصفهان و در مرکز شهر قرار دارد. این میدان در دوران صفویان (حدود ۱۵۰۱ تا ۱۷۲۲ میلادی) به دستور شاه عباس اول ساخته شده است و به عنوان محل برگزاری مراسم، جشن‌ها، بازارچه‌ها و بازی‌های چوگان استفاده می‌شده است. میدان نقش جهان شامل بنای‌های تاریخی و فرهنگی بسیار زیبا و معروفی است که در اطراف آن قرار دارند.

 

**عالی قاپو**

 

عالی قاپو یا عالی قاپوس نام کاخ بزرگ و زیبایی است که در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شاه قرار دارد. این کاخ در سال ۱۰۰۶ هجری قمری توسط شاه عباس اول به عنوان محل پذیرایی از سفیران و مهمانان خارجی ساخته شد و توسط پسران و نوادگان او تکمیل و تزئین شد. عالی قاپو شامل چندین طبقه، تالار، حجره، راهرو، سقف، نقش برجسته، آینه کاری، کاشی کاری، نقاشی، منظره سازی و باغچه است که با هنر و ذوق بالای ایرانی ساخته شده اند. عالی قاپو به خاطر تالار چینی خود که دارای چندین پایه چوبین منحصر به فرد است، معروف است. این پایه ها با الگو های چینی رنگ آمیزی شده اند و به صورت هندسی به هم پیوسته اند. عالی قاپو همچنین دارای چشم انداز فوق العاده از میدان نقش جهان، رودخانه زاینده رود و کوه های سفید برف است.

 

 

 

 

**مسجد شاه**

 

مسجد شاه یا مسجد امام نام مسجد بزرگ و باشکوهی است که در ضلع جنوبی میدان نقش جهان واقع شده است. این مسجد در سال ۱۰۱۰ هجری قمری توسط شاه عباس اول به عنوان مسجد جامع شهر اصفهان ساخته شد و توسط پسران و نوادگان او تکمیل و تزئین شد. مسجد شاه شامل چهار ایوان، دو گنبد، دو مناره، حوض، شبستان، محراب، مصلی، مدرسه، کتابخانه و موزه است که با هنر و زیبایی بالای ایرانی طراحی و ساخته شده اند. مسجد شاه به خاطر کاشی کاری های هفت رنگ، آینه کاری های براق، نقش برجسته های زیبا، نقاشی های دقیق و کتیبه های خوشنویسی خود مشهور است. این مسجد یکی از نماد های معماری و فرهنگ ایران است.

 

**مسجد شیخ لطف الله**

 

مسجد شیخ لطف الله یا مسجد صحن نام مسجد کوچک و زیبایی است که در ضلع شرقی میدان نقش جهان قرار دارد. این مسجد در سال ۱۰۱۵ هجری قمری توسط شاه عباس اول به عنوان محل عبادت خود و خانواده اش ساخته شد و به افتخار شیخ لطف الله، یک عالم بزرگ شیعه که به دعوت او به اصفهان آمده بود، نام گذاری شد. مسجد شیخ لطف الله شامل گنبد، ایوان، حوض، شبستان، محراب و راهرو است که با هنر و زیرکی بالای ایرانی طراحی و ساخته شده اند. مسجد شیخ لطف الله به خاطر گنبد زرد رنگ خود که با الگو های منحصر به فرد کاشی پوشیده شده است، معروف است. این گنبد در نور خورشید رنگ های مختلف را به تماشا می گذارد. این مسجد همچنین دارای چشم انداز فوق العاده از عالی قاپو و کوچک ترین منارات در بین مساجد صفوی است.


در این مقاله به شما برخی از بهترین جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی ایران را معرفی کردیم که حتماً باید در سفر خود به این سرزمین زیبا از آن‌ها دیدن کنید. 
امیدواریم این مقاله برای شما مفید و جذاب بوده باشد و بتوانید با دیدن این جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی ایران، لحظات خوشی را تجربه کنید. برای اطلاع از جاذبه‌های دیگر ایران، با ما همراه باشید.