هاست دانلود چیست؟

تهیه شده توسط: آپلود فایل لینکلیک، فضای ابری

فضای ابری لینکلیک، مرکز آپلود فایل ایرانی با ارائه لینک دانلود مستقیم فایل و بسیاری امکانات دیگر
همراه با نگهداری فایل بصورت دائمی

شاید شما هم در فضای اینترنتی با عبارت هاست دانلود مواجه شده باشید اما معنی درست و کاربردی آن را ندانید، ما قصد داریم تا عبارت هاست دانلود را به صورت کامل برسی کنیم و هر آنچه که در ارتباط با آن وجود دارد را شرح دهیم، پس اگر سوالاتی در مورد این موضوع دارید با ما همراه باشید  تا پاسخ سوالات خود را در این باره به طور کامل بدست بیاورید.

اگر بخواهیم به ساده ترین شکل ممکن بیان کنیم، باید بگوییم که به فضایی گفته می شود که افراد برای ارائه ی یک فایل به دیگران در اینترنت از آن استفاده می کنند. شاید با خودتان بگویید که این همان عمل آپلود فایل است اما هاست در واقع فضای ذخیره سازی است که تمامی کاربران می توانند فایل های مورد نظر را در آن فضا بارگذاری(آپلود) کنند. بعد از این که کاربران اطلاعات مورد نیاز را در فضای ذخیره سازی آپلود کردند، مدیر هاست می تواند برای دسترسی سایر کاربران به اطلاعات موجود یک لینک را ارائه دهد.

اصطلاح انگلیسی هاست دانلود File hosting service است و به این نام ارائه می شود.افراد بسیاری هستند که به خاطر شغلشان مجبورند تا  یکسری اطلاعات و یا فایل ها را با دیگران به اشتراک بگذارند. به همین دلیل یک فضای ذخیره سازی را با راحت ترین حالت ممکن دستیابی جهت ذخیره سازی فایل های مورد نیاز، در نظر می گیرند و البته استفاده از این فضای ذخیره سازی می تواند سرعت دانلود و آپلود را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد. هاست دانلود مزایای های زیادی دارد که موجب می شود افراد زیادی از آن استفاده کنند. از جمله این مزایا شامل موارد زیر است: 

راحت بودن به همراه پهنای باند بالا: استفاده از هاست دانلود راحتی فوق العاده و همچنین پهنای باند بیشتری را به کاربران ارائه می دهد. به این نکته توجه داشته باشید که وقتی جهت آپلود یکسری اطلاعات پهنای باند بیشتری در اختیار داشته باشید، با سرعت بالاتر و همچنین کیفیت بهتر می توانید اقدامات لازم را جهت آپلود کردن اطلاعات انجام دهید.


چند کاربره بودن این هاست ها :  یکی دیگر از مزایای هاست دانلود این است در کنار فضای ذخیره سازی زیاد افراد زیادی به صورت همزمان می‌توانند فایل‌های مورد نیاز خود را با سرعت بالا، دانلود کنند. به همین علت یکی از موارد اصلی که در خرید هاست دانلود توجه داشت این است که، قابلیت پاسخ گویی به چند کاربر را به صورت همزمان داشته‌باشد. (یعنی به منابع RAM و CPU ی زیادی نیاز دارد)

موقعیت جغرافیایی و ترافیک داخلی ایران: نکته‌ی دیگری که برای این نوع هاست‌ها قابل بیان است موقعیت جغرافیایی این نوع هاست‌ها است. برخی از مدیران سایت‌ها ترجیح می‌دهند وب سایت خود را خارج از ایران هدایت کنند. در صورتیکه بازدیدکنندگان اقدام به دانلود از این وب سایت ها نمایند ترافیک مصرفی اینترنت آنها ترافیک بین المللی تلقی شده و زودتر حجم اینترنت آنها تمام می‌شود. در نقطه‌ی مقابل مدیران این سایت‌ها می‌توانند در کنار سرویس میزبانی خارج از ایران خود اقدام به خریداری هاست دانلود داخل ایران نمایند. به این طریق ترافیک دانلود بازدیدکنندگان این وب سایت‌ها دیگر بین المللی قلمداد نشده و می‌توانند از تعرفه‌ی نیم بهاء ترافیک داخل ایران استفاده نمایند.

مدیریت آسان فایل‌ها: با استفاده از سرویس هاست دانلود، شما قابلیت مدیریت آسان‌تری برای فایل‌های خود خواهید داشت. می‌توانید فایل‌ها را دسته بندی کنید، دسترسی کاربران را مدیریت کنید و ابزارهای مورد نیاز برای ردیابی و مانیتورینگ دانلودها را داشته باشید.

خوب است بدانید که هر سرویس علاوه بر مزایا ، معایبی هم دارد، که نیاز است تا کاربران با آن آشنا شوند تا بتوانند انتخاب درستی داشته باشند‌. هاست دانلود نیز مانند دیگر سرویس‌های میزبانی بر اساس نیاز وبسایت‌ها تنها برای بعضی از وبسایت‌ها می تواند مفید است. بنابراین استفاده از آن برای وب سایت هایی که خدمات دانلود فایل ارائه نمی‌دهند ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد:

هزینه بالا: هاست دانلود معمولاً هزینه بالایی دارد، زیرا نیاز به پهنای باند بالا و فضای ذخیره‌سازی قابل توجهی دارد. برای سایت‌ها یا سرویس‌هایی که حجم زیادی از فایل‌ها را به کاربران ارائه می‌دهند، هزینه هاست دانلود می‌تواند مسئله مهمی باشد. 

پهنای باند محدود: هرچند هاست دانلود از پهنای باند بالایی برخوردار است، اما ممکن است محدودیتی برای هر سرویس وجود داشته باشد. در صورتی که ترافیک و درخواست‌های دانلود بسیار زیاد باشد، ممکن است منابع هاست دانلود به حداکثر خود برسند و کارایی سایت را تحت تأثیر قرار دهند.

 مشکلات پشتیبانی: در صورتی که هاست دانلود را از یک سرویس دهنده استفاده کنید، ممکن است با مشکلات پشتیبانی مواجه شوید. اگر سرور یا سرویس دهنده دچار اختلال شود یا دچار خرابی شود، ممکن است دسترسی به فایل‌ها برای کاربران مشکل ساز شود. همچنین، در صورتی که استفاده از هاست دانلود به درستی پیکربندی نشود و امنیت مناسب را فراهم نکند، ممکن است از لحاظ امنیتی آسیب‌پذیر باشد و مورد حملات قرار گیرد. بنابراین، انتخاب سرویس دهنده با توجه به نیازها و نیز امنیت بسیار مهم است.

در عصر حاضرهاست دانلود های فراوانی وجود دارند که به‌صورت نامحدود خدمات ذخیره فایل را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. به‌طورکلی بسیاری از این خدمات برای تمام افراد سرتاسر جهان قابل استفاده هستند. نمونه‌های شناخته شده آن‌ها شامل موارد زیر است:

.        لینکلیک (Linklick.ir)

·       دراپ باکس (Drop Box)

·       گوگل درایو (Google Drive)

·       مایکروسافت وان درایو (Microsoft One Drive)

·       آی کلود (iCloud)

علاوه بر موارد بالا انواع مختلفی از هاست دانلود وجود دارند که نوع ویژه‌ای از فایل‌ها را پشتیبانی می‌کنند؛ مانند Flickr که تنها برای عکس است. البته سرویس‌هایی نیز وجود دارند که از بارگذاری و به اشتراک گذاری فایل‌ها فراتر می‌روند و امکانات دیگری نیز در اختیارتان می‌گذارند؛ مانند WeTransfer.

شاید برایتان جالب باشد  بدانید که کاربرد فراوان این سرویس‌ها، هاست دانلود را به دنیای سیستم‌های دیگری مانند بازی‌ها و نرم‌افزارها وارد کرده است  بسیاری از بازی‌های جدید، تاریخچه فعالیت کاربران یا به‌روزرسانی‌های خود را در این سرویس‌ها نگهداری می‌کنند تا حتی اگر کاربر بازی را حذف و دوباره نصب کرد بتواند بازی را از آخرین مراحل ادامه دهد. بدین ترتیب هاست دانلودها به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند: هاست فایل‌های نرم‌افزار ( برای شرکت های بازی سازی و یا توسعه نرم افزار )هاست فایل‌های شخصی ( برای حافظه ذخیره سازی)

اگر قصد راه‌اندازی وب‌سایت و یا سرویسی را دارید که به منابع دیسک بسیاری نیاز دارد، همانند وب‌سایت دانلود فیلم و موسیقی و …،‌ استفاده از هاست دانلود حجیم به صرفه‌ترین و بهترین گزینه برای قرار دادن فایل‌های دانلودی و حجیم بر روی آن است.