کوتاه کننده لینک چیست؟

تهیه شده توسط: آپلود فایل لینکلیک، فضای ابری

همانطور که از نام عبارت بالا هم مشخص است منظور، کوتاه کردن لینک های اینترنتی است. ممکن است برای برخی افراد ،حتی واژه لینک هم  نامفهوم باشد، پس بهتراست ابتدا با مفهوم لینک آشنا شویم‌. کلمه لینک به معنای ارتباط، پیوند یا متصل کردن است. در بیان علمی تر لینک، اتصال اطلاعات قابل‌انتقال از یک کلمه، تصویر یا شی‌ء به دیگری، در یک محیط چندرسانه‌ای مانند شبکه جهانی وب است اما به زبان ساده‌تر ما به کمک لینک‌ها به راحتی می‌توانیم  اطلاعات مختلف را در دنیای اینترنت جابه‌جا کنیم. تقریباً هر چیزی را که شما در اینترنت می‌بینید براساس زبان نمایشی HTML به نمایش درآمده است. در واقع HTML زبان نشانه گذاری است که به برنامه نویسان وب کمک می‌کند تا هرچیزی را به شکل صفحات اینترنتی دربیاورند. رایج‌ترین شکل لینک که احتمالا همه ما آن را دیده‌ایم، کلمه یا تصویر برجسته شده یا به رنگ آبی است که می‌تواند توسط کاربر انتخاب شود و فایل تحویل یا مشاهده شود.

کوتاه‌کنندۀ لینک درواقع ابزاری است که لینک‌های بلند را به لینک‌هایی کوتاه با تعداد کاراکترهای کمتر تبدیل می‌کند، به‌گونه‌ای که ظاهر زیباتر و مناسب تر داشته باشند. شاید با خودتان فکر کنید استفاده از کوتاه کننده لینک کاربرد چندانی ندارد و به درد نمی‌خورد. اما در ادامه تعدادی از مزایای استفاده از آن را عنوان میکنیم. 

لینک های طولانی خطرناک به نظر می رسند: بیشتر مردم گمان می‌کنند لینک‌های طولانی خطرناک و یا ویروسی هستند و از کلیک و باز کردن لینک ها خودداری می‌کنند، این ترس یه خصوص هنگام آپلود فایل دو چندان می شود.

   فرصت برند سازی را برای شما فراهم می کنند : اگر قصد دارید کارتان را برند سازی کنید، کوتاه‌کنندۀ لینک ابزاری برای کمک به گسترش این استراتژی شما خواهد بود. کوتاه‌کننده‌های لینکی که به شما این امکان را می‌دهند که لینک خود را سفارشی کنید، فرصتی را برای نام‌بردن از برند تجاری خود، برای شما فراهم می‌کنند.   

  می توانید عملکردتان را برسی کنید : برخی از سایت‌های کوتاه‌کنندۀ لینک، امکان برسی اطلاعاتی مانند اینکه چه کسی، کجا و چه زمانی روی لینک شما کلیک کرده است، در اختیار شما قرار می‌دهند.

** دیگر مطالب

- تفاوت میان آپلود و دانلود


گسترش کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی: اگر بخواهید کسب و کارتان را در شبکه های اجتماعی مختلف تبلیغ کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که در شبکه‌های اجتماعی مختلف ازجمله اینستاگرام و توییتر، محدودیت کاراکتر وجود دارد و از طرفی، وجود لینک‌های طولانی، ظاهر ناخوشایندی را به‌ وجود می‌آورند (برای مثال، در بایوی اینستاگرام)؛ اینجاست که کوتاه‌کننده‌های لینک به داد شما می‌رسند و به شما کمک می کند.

ظاهر زیبا و مناسب : درواقع لینک های کوتاه شده معمولاً  ساده‌تر و زیباتر  هستند. بنابراین، اگر می‌خواهید لینک را در قالب پیام برای کسی بفرستید یا در شبکه های اجتماعی از آن استفاده کنید، منطقی است لینک کوتاه شود.

استفاده دائمی از ابزار کوتاه کننده لینک : معمولا برای استفاده از هر خدماتی چه در دنیای مجازی و چه در دنیای واقعی شما نیاز دارید که بعد از پایان هر دوره مشخص ، سرویس خود را شارژ کنید. انجام این شارژ معمولا همراه با هزینه خواهد بود. استفاده از سرویس‌­های کوتاه کننده لینک بدون هزینه و رایگان است. 

 تا اینجا ما مزایا استفاده از سرویس کوتاه کننده لینک آشنا شدیم اما کوتاه کننده‌های لینک علاوه بر مزایا، معایبی هم دارند که خوب است با آنها آشنا شوید.

منقضی شدن لینک: یکی از معایب اصلی کوتاه کننده‌های URL، احتمال منقضی شدن یا از بین رفتن لینک است. اگر سرویس کوتاه کننده لینک از دسترس خارج شود، لینک‌های کوتاه شده نیز از کار خواهند افتاد. همچنین لینک‌های تولید شده در برخی از سرویس‌ها دارای تاریخ انقضا هستند که پس از آن، دیگر پشتیبانی نخواهند شد.

 مشخص نبودن مقصد لینک : برخی از کوتاه کننده‌های URL به درستی مقصد لینک را نشان نمی‌دهند. اگر کاربران مطمئن نباشند که با کلیک روی لینک به کجا هدایت می‌شوند، احتمال کمتری دارد که روی لینک کلیک کنند.

 

 

اسپم لینک: از کوتاه کننده‌های URL می‌توان برای ایجاد لینک‌های اسپم ( لینک های اسپم از نظر گوگل بک لینک هایی هستند که به صورت هرزنامه به وب سایت شما اشاره می کند. لینک اسپم ممکن است توسط خودتان یا رقبا برای وب سایت شما ایجاد شود. این بک لینک های مخرب می توانند وب سایت و سئو سایت شما را به نابودی بکشند) استفاده کرد که شناسایی آن‌ها دشوار است. این موضوع می‌تواند یک مشکل در شبکه‌های اجتماعی باشد، جایی که لینک‌های اسپم ممکن است به شکل لینک‌های کوتاه شده برای پنهان کردن مقصد واقعی لینک استفاده شوند.

خطرات امنیتی: لینک‌های کوتاه شده همچنین می‌توانند برای پنهان کردن لینک‌های مخرب یا حملات فیشینگ استفاده شوند. بسیاری از کاربران ممکن است ناخواسته یا به دلیل نداشتن اطلاعات کافی روی این لینک‌ها کلیک کنند که می‌تواند خطر بدافزار یا سایر تهدیدات امنیتی را افزایش دهد.

محدود کردن سفارشی‌سازی : در حالی که برخی از کوتاه کننده‌های لینک اجازه سفارشی‌سازی لینک‌های کوتاه شده را می‌دهند، ممکن است محدودیت‌هایی از نظر طول یا در دسترس بودن نام دامنه وجود داشته باشد که این موضوع می‌تواند فرصت‌های برندسازی را محدود کند.

طولانی شدن مدت زمان برای کاربران: هنگامی که کاربران از کوتاه کننده لینک استفاده می کنند، ابتدا آدرس لینک کوتاه شده را کلیک می‌کند، وارد این لینک شده و پس از چند لحظه که سرور لینک مقصد نهایی را در سایت مقصد یافت، ریدایرکت ( ریدارکت به معنای انتقال کاربر به آدرس جدید است. به عبارت دیگر هر زمان بخواهیم بازدیدکنندگان سایت را به آدرس مشخصی منتقل کنیم از Redirect استفاده میکنیم) انجام می‌گیرد. با توجه به بعضی مشکلات که گاها در اینترنت ایران و در ISP های مختلف رخ می‌دهد، دیده می شود به دلیل اختلالات ایجاد شده در شبکه اینترنت ایران که عموما به دلیل فیلترینگ رخ می‌دهد، ریدایرکت‌ها به کندی انجام می‌گیرند و باعث طولانی‌تر شدن زمان دسترسی کاربر به صفحه مقصد برای یک یا دو ثانیه بیشتر خواهد شد.