فضای ابری چیست؟

تهیه شده توسط: آپلود فایل لینکلیک، فضای ابری

شاید شما هم تا به حال به این فکر کرده باشید که اگر حافظه دستگاهتان پر شود چگونه می‌توانید عمل  دانلود و آپلود فایل را انجام دهید و فایل‌های خود را ذخیره کنید. یا  همواره با استرس اینکه دستگاه تان حافظه اش پر شده است و نیاز به تعویض دارد رو به رو هستید، با توجه به هزینه های سرسام آور عملا این کار برای بعضی افراد ناممکن می شود یا ممکن است سخت باشد . گاهی هم دیده می شود که دستگاه ( تلفن همراه ، کامپیوتر و ...) شما به خوبی قبل کار نمی کند و سرعت آن پایین آمده است اما نباید نگران باشید، یکی از دلایل سرعت پایین گوشی یا کامپیوتر و دستگاه‌های دیگر می‌تواند این باشد که فضای ذخیره سازی سیستم شما جای زیادی ندارد. در ادامه به بررسی روشی میپردازیم که می تواند این کار را برای شما راحت کند.

با
فضای ابری لینکلیک، میتوانید لینک دانلود مستقیم فایلتون رو بسازید.

امروزه می‌توان بدون نیاز به ابزارهایی مانند هارد اکسترنال یا فلش‌مموری، به‌صورت آنلاین اطلاعات را در فضایی امن ذخیره کرد؛  فضای دخیره سازی ابری یا cloud storage( کلود استوریج) ، نوعی از ذخیره سازی اطلاعات است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به سخت‌افزار و حافظه های فیزیکی، داده‌های دیجیتالی خود را از طریق اینترنت ، در محیطی براساس اینترنت ذخیره و پردازش کنند. با استفاده از فضای ابری، کاربران می‌توانند از هر جای دنیا به منابع مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و از هر گونه محدودیت جغرافیایی جلوگیری کنند.فضای ذخیره سازی ابری بستری آنلاین و نامحدود برای ذخیره انواع مختلف داده‌های سبک‌و‌سنگین را فراهم می کند.با اینکه این نوع کامپیوترها می‌توانند داده‌های کاربران زیادی را در خود ذخیره کنند، اما شما فقط با داشتن یوزر و پسورد می‌توانید به فایل‌های خود در این سرورها دسترسی داشته باشید.

 فناوری فضای ابری زندگی انسان‌های امروزی را متحول کرده است. امروزه شرکت‌های مشهور زیادی در جهان از جمله لینکلیک خدمات ذخیره‌سازی ابری را به‌صورت پولی یا رایگان عرضه می‌کنند. برای انتخاب بهترین گزینه برای نگه‌داری از فایل‌های خود خوب است با مزایای فضای ذخیره‌سازی آشنا باشید. به‌طور‌کلی، مزایای برنامه فضای ابری رایگان شامل دسترسی به اطلاعات در هر زمان و مکان با استفاده از اینترنت، افزایش امنیت داده‌ها با تهیه نسخه‌های پشتیبان از اطلاعات ، ذخیره اطلاعات به‌صورت رایگان یا با هزینه بسیار اندک (هزینه بسیار اندک)، قابلیت اشتراک‌گذاری راحت فایل‌ها،  قابلیت چند کاربره بودن، سازمان‌دهی اطلاعات ، بازیابی اطلاعات راحت تر صورت میگیرد و نیازمند دانش پیچیده ای نیست. حالا که مزایای استفاده از این فناوری را عنوان کردیم خوب است معایب آن را نیز بیان کنیم. برای استفاده از فضای ابری و دسترسی به اطلاعاتی که قبل از آن آپلود کرده‌اید باید به اینترنت متصل باشید. هر چند می‌توانید فایل‌های خود را برای دسترسی آفلاین به آن‌ها همگام‌سازی کنید، اما زمانی که اینترنت قطع می‌شود دیگر به فضای ابری دسترسی نخواهید داشت. علاوه بر آن اگر هنگام بارگذاری اطلاعات در حافظه ابری قطع اتصال اینترنتی صورت بگیرد، ممکن است باعث خراب شدن و یا غیرقابل استفاده شدن آن اطلاعات شود.

** دیگر مطالب

- تفاوت میان آپلود و دانلود


به هر میزان که شما بیشتر از فضای ابری استفاده کنید ، هزینه‌های شما نیز بالاتر می‌رود. بطوری که اگر بخواهید حجم زیادی از فایل‌ها و داده‌های خود را به صورت آنلاین نگهداری کنید باید مراقب هزینه‌های خود نیز باشید. به علاوه، هر چقدر کیفیت خدمات و پشتیبانی فضای ابری مورد استفاده شما بهتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. به همین خاطر، خدمات فضای ابری که برای کسب و کارها طراحی شده‌ند معمولاً گران‌تر از خدماتی هستند که مخاطب آنها کاربران غیرتجاری و مصرف‌کنندگان نهایی است.

علاوه بر موارد بالا جابه‌جایی اطلاعات بین سرویس‌دهنده‌های مختلف، می‌تواند مشکل باشد با همه این تفاسیر، به نظر میرسد داشتن یک سرویس ذخیره سازی ابری بهتر از نداشتن آن است! البته به شرط اینکه شما در کارتان به این نوع ذخیره‌سازی نیاز داشته باشید.

 نیازهای افراد و کسب و کارهای گوناگون، موجب شده تا انواع مختلفی از فضاهای ابری را داشته باشیم. بطور کلی، ۴ نوع فضای ابری به شکل زیر وجود دارد:

فضای ابری شخصی (Personal)

رایج ترین نوع فضای ابری، فضای ابری شخصی است. در این جا معمولا افراد با استفاده از فضاهای ذخیره فیزیکی مانند هارد اکسترنال و فلش، با ایجاد حساب کاربری ازطریق اینترنت و تعیین فضای موردنیاز، در زمان و مکان دلخواه می‌توانند فایل‌های خود را آپلود یا دانلود کنند. بااین‌وجود، افرادی هستند که دلشان می‌خواهد در خانه خودشان یک سرویس فضای ذخیره‌ی ابری شخصی را با توجه به نیازهای خود داشته باشند. برخی از سرویس‌های ذخیره ابری شخصی مثل سرویس iDrive جزو برترین سرویس‌های ذخیره ابری هستند. این سرویس برای پلتفرم‌هایی مثل ویندوز، مک، لینوکس و همچنین، گوشی‌ها و تبلت‌ها در دسترس است. برنامه فضایِ ذخیره ابری ۱۰ ترابایتی iDrive با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای در اختیار کاربران قرار گرفته است.

فضای ابری خصوصی (Private)

این سرویس در خدمت کسانی است که  روی امنیت داده‌هایشان حساس هستند و می خواهند اطلاعات کسب‌وکارشان را در بهترین سطح امنیتی و در فضایی پایدار ذخیره کنند، فضای ابری خصوصی بهترین گزینه برایشان خواهد بود. این نوع فضای ذخیره سازی مناسب مشاغلی مانند بانک‌ها و وب‌سایت‌هاست که نگه‌داری ایمن اطلاعات کاربران برایشان در اولویت قرار دارد. همچنین با استفاده از کلود استوریج خصوصی، می‌توان از دسترس‌پذیری و سرعت و پایداری مثال‌زدنی بهره‌مند شد

فضای ابری عمومی (Public)

همانطور که شاید از نام آن متوجه آن متوجه شده باشید ، ذخیره سازی ابری عمومی از همه مشتریان پشتیبانی می کند. سرویس‌های ویدئویی مانند نتفلیکس را می‌توان ازجمله نمونه‌های پرطرفداری دانست که با ذخیره‌سازی فیلم‌ها در فضای ابری عمومی، امکان دانلود آن‌ها را برای میلیون‌ها کاربر فراهم می‌کند.

فضای ابری ترکیبی (Hybrid)

فضای ابری ترکیبی یا هیبریدی یکی دیگر از انواع فضای ذخیره سازی ابری محسوب می‌شود که درواقع، ترکیبی از فضای ابری خصوصی و عمومی است. این فضا به کسب‌و‌کارها امکان می‌دهد تا بتوانند داده‌های خصوصی‌شان را در بستری امن ذخیره یا جابه‌جا کنند و اطلاعات غیرحساس خود را نیز در‌دسترس عموم افراد قرار دهند.

امروزه فضاهای ذخیره سازی ابری زیادی در بازار وجود دارد که شما می‌توانید برای انتقال اطلاعات و اشتراک گذاری فایل‌های حجیم از آن‌ها استفاده کنید. فضای ابری می تواند رایگان و یا پولی باشد، خوب است شما با توجه به نیاز های خود و فضای مورد نیاز اقدام به تهیه آن کنید.